woensdag 28 december 2011

Goedemorgen...


Onze J is altijd het eerste wakker en moet in vakanties en in het weekeind tot 8.00 op zijn kamer blijven, normaal is dit tot 7 uur. Deze regel is nodig omdat hij anders tussen 5.00 en 6.00 uur al naast ons bed staat.
Met veel gebonk stamt hij onze kamer dan in en fluistert op zijn manier , dit is dus nog steeds veel te hard, dat hij brood wil, dat het tijd is, dat hij NU brood wil, dat hij naar beneden gaat, dat ik NU moet komen , dat hij zo moe is, of ik snel kom, als ik pech heb gaat de grote lamp ,kroonluchter met te veel lampjes, te fel licht, aan. Nadat ik hem heb gezegt dat hij vast naar beneden moet gaan , en ik er aan kom ,
stormt hij naar beneden, pakt donald ducks, gameboy, en soms ook nog een klein dvd schermpje met dvd's om een filmpje te kijken, de tafel ligt overvol..
Als hij dit alles klaar heeft staan, dit kan hij in een flits van 3 minuten, stormt hij weer naar boven en zegt met dat ik nu echt waar, echt waar, echt waar, moet komen. En wel NU !
Hij gaat bij de deur staan wachten, hij moet naar beneden van mij, boos is hij, het duurt hem allemaal veel te lang.
Verbaast kan ik steeds weer zijn, gisteren kon hij niet slapen, toen ik ging slapen was meneer nog wakker , dat was 24.00 uur. en toch altijd weer zo vroeg wakker, ook al slaapt hij halve nachten niet. Beneden staat er nu ook een mini schaaksspel op tafel.
Ik begin zijn brood te smeren en vraag wat er op moet, P en V ! Ik vraag hem wat dat is, heb geen behoefte aan raadsels..
' P en V !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'
'gewoon antwoord geven J ! '
'p en v'
'J!'
' pasta en vlokken'
'oke'
Hij blijft luid praten, propt stukken brood in zijn mond ,schaakt ondertussen, tegen zichtzelf, mannen kunnen geen 2 dingen tegelijk doen word wel eens gezegd, dit kind is bijzonder , die kan minimaal 10 dingen tegelijk..
' Mama mag AUB muziek aan ???'
ik denk snel na, wat is slim, word ie er rustig van of juist druk?
'Mama ik wil echt zooo graag een liedje horen .Alstublieft????
ik denk er de hele tijd aan en nu weet ik niet meer helemaal hoe hij gaat
ik moet weten hoe hij gaat, het is zoooooo moooooi Alstublieft??'
Ik zie dat hij er erg gefrustreerd door is, ik zoek het liedje op en zet hem aan
'harder Mam !!!'



Ik zie hem aandachtig luisteren en bijna opgelucht ademhalen, frustratie is weg, het is weer goed.
Wat zou er in zijn koppie zijn omgegaan?

2 opmerkingen:

  1. herkenbaar.. van dat muziek. ik word ook helemaal 'gek' als ik een nummer in mijn hoofd heb, maar dat ik niet meer precies weet hoe het gaat.
    Ik weet niet of J dit ook heeft maar als ik heel veel stress heb (omdat de ritme anders is) dan heb ik veel nummers in mijn hoofd, deuntjes. Hiervan word ik onrustig en prikkelbaar. Ik heb ook niet echt een manier gevonden maar wat bij mij vaak helpt is 'totaal iets anders doen' en dan weer de draad weer oppakken.

    Laatst hoorde ik mijn leerling ook zoiets zeggen en ze heeft add. Dus ik denk dat heel veel kinderen op deze manier 'de onrust' een plek kunnen geven. Want zo komt het bij mij over: dat hij de onrust geen plek heeft gegeven.


    kan jij goed met je zoon praten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zeg, ook goedemorgen. Blij als ze weer naar school gaan zeker. Gelukkig breng je het leuk!

    BeantwoordenVerwijderen